Selasa, Juni 01, 2010

Contoh Karangan Negeri Sembilan ; dapo jighan den molotop !

hari ini satu june :D.

hai semua yang terbaca entry comel ini. hari ini kita belajar cara bercakap versi orang nogori. apak saya orang rembau, tapi saya tak pandai cakap nogori :( makan podaih² (pedas) reti lah den, nak cakap tu macam bahasa melayu paling terbaik lah lagi lagi bilo den baco thread dekat gengblogger pasal loghat negeri mano yang ekau teringin nak belajo. T___________T



oh oh kalau siapa yang selalu tengok cerita komedi yang ada ebby yus mesti akan tersengih sengih sebab bila dia mula buka mulut nak baca skrip mesti lawak gilaaaa. dah tu pulak i suka dengar org nogori bersembang lagi i tak akan lepas kan komedi yang ada ebby yus HA HA HA


okay jom kita belajar sekarang. gambar i amik dari belog gadismawarhitam :D



Pagi tu pagi Senayan . Mak ngan abah den takdo kek ghumah . Gi motong gotah kek kobon gotah. Ting ga den, uwan den ngan adik den yang umo lapan taun yo kek ghumah.

Te tibo yo dapo ghumah jighan den molotop!!!. Be lango ngan kuali tohumban kek pintu paga. Uwan den yang tongah ngojoan kekabu tu, dek tergamang eh, biji kekabu di teghajang eh . Lobih sogonggam kekabu di kunyah eh. Den ngan uwan den bekoja nak nolong an jighan den. Umang aii, api nenek moyang bosa eh. Jangan kan nak nolong , dokek pun paneh . Tak ditolongkan jighan, kuk ditolongkan, awak lak moda . Den ngan adik den pun bertinggung lah kek pintu paga nunggu an api padam. Jighan den tah apo lah kabaan eh. Kok idup, ado lah. Tak lamo tu, jighan den pun balik. Ghupo eh dio gi bonda tengok anak eh tangkap ikan. Pueh den kobaan dapo eh tebaka, tak diapik eh . suko bona anak eh dapek ikan bosa. Polak nyawa den.

Yo tak yo, den pun balik ghumah . Kojap tu, den dongar jighan den meghaung . Baghu perasan lah tu . Agak eh, dio nak masak ikan, gi dapo tengok dah hanguh. Kang kok dio datang ngadu kek ghumah den, mau yo den ghembat eh. Pueh den kobaan tadi .

Tu lah cito sederhana ngoghi yang den tengok. Tapi tu pun dah lamooo. Maso den kocik. Tu pun uwan den yang cito.
“KOK MONGAK WAN DEN, MONGAK LAH DEN”
ini pula translate dapat dari amazingnazra.com
Mak ngan abah aku xda kat rumah. Pegi toreh getah kat kebun getah. Tinggal aku, nenek dan adik aku yg umur lapan tahun je kat rumah.

tetibe je dapur rumah jiran aku meletup!! Gedebabooo!! Belangga & kuali terhumban ( terjatuh) dkt pintu pagar. Nenek aku yg masa tu tengah kerjakan isi kekabu (untuk buat bantal kot) terperanjat, habis biji kekabu tu dia terajang. Pastu biji kekabu yg dekat tangan dia , dia masukkanya ke dalam mulut… lepas tu, aku & nenek aku bekejar ke dapur rumah jiran tu untk menolong. Makkk aiiiii!! Bapak besar api tuh!

Tapi apekan daya, jgnkan tolong nak padam, nak dekat pon x boleh. Panas nak mamposs..! tak nak tolong kang.. jiran, tapi kalau tolong kang aku lak yg cedera. Aku & adik aku pun x berani jadi kitorang tolong tengok jela sampai api tu padam…huhu~ jiran aku tu x taulah ape citer. Kalau hidup, adalah.. X lama pas tu jiran aku pon balik. Rupa2nya dia pegi sawah tengok anak dia tangkap ikan. Puas lah aku cuba terangkan kat dia yg dapur dia terbakar, tapi dia buat bodoh je….. suka betul dia anak dia dapat ikan besarr punye!! Jawab hati kecil ku.

Hampeh tol! Aku pon balik la umah.. pas tu aku dgr jiran aku meraung….. baru perasan latuh! Agak2 masa dia nak masak ikan kat dapor kot, baru dia perasan yg dapur dia dh hangus…. Kang kalau dia dtg ngadu kat umah aku, mau je aku belasah smp pengsan. Padehal dah puas aku cuba terangkan.. hampeh2….

Itulah cerita sederhana ngeri yg aku penah tengok. Tapi itu pon dah lame giler.. Masa aku kecik2 dulu. Tu pon nenek aku yg citer.

Kalau nenek aku citer tipu, aku pun tipu lah sama kat korang sume…
Credit : AIN & Amazingnara :D

comel sangat sangat sangat lah loghat nogori ni, i suka benar kalau ada orang cakap guna loghat nogori rasa macam nak ikut sama tapi segan kalau salah cakap T__________T and i suka gila kalau intan gaduh dengar bobby berloghat nogori. rinduu korggg

haaa, kau orang pulak suka loghat negeri mana? jom kita sama sama belajar :D

24 komentar:

  1. i suka dengar orang cakap loghat negeri yang biasa-biasa je. tapi kalau u dengar nenek kawan i cakap, yaAllah pekat gila sampai tak faham T____________T

    BalasHapus
  2. i loike loghat2 neh .
    lebih2 lagi , loghat peghok .
    HUAHUAHUA :))

    BalasHapus
  3. i suka loghat utara. loghat nogori paling susah nak paham

    BalasHapus
  4. tu la pasal. tapi macam kelakar sikit kan loghat nogori ni. hahaha.
    I orang nogori :)

    BalasHapus
  5. ahaa..suke ebby yus bile die ckp sromban,lohgat penang pon cheq sukaa..tapy loghat trengganu xrety sgt,lbey kurg mcm loghat klantan ke ape..haha..

    BalasHapus
  6. haha..
    kite org negeri pun,tak brape pandai ckp negeri..
    if org2 kat kampung ckp,kadang2 tak paham..
    kne tanye lagi sekali ape dorg ckp..
    :'P

    BalasHapus
  7. "pokok dek kau lah" kata tok penghulu kepada saya.
    hahahahaha.
    ^___^

    BalasHapus
  8. eden orang ganu...tp den suko loghat utara..hang tau daq..hahah..kelantan pon suke..

    BalasHapus
  9. nasib baik ada translate..kalau tak,mau 3 jam baca karangan tu..hehe..

    BalasHapus
  10. den suko loghat kodah. ghaso kachok yo laki yg berloghat kodah neh. haha.

    BalasHapus
  11. otak ketat : EHHHH , lelaki peghok lagi kachok HUAHUA

    BalasHapus
  12. @Rara

    haah kalau yang dah pekat sangat boleh menangis minta dia eksplain balik apa dia cakap HAHA

    BalasHapus
  13. @Fieyda

    ate, kita pun sukaaaa loghat peghakk ;p

    BalasHapus
  14. @bunga

    ehhh ada lagi yg susah macam sarawak pun susah :D

    BalasHapus
  15. @ayuna

    ha ha ha ha kejapppp, loghat jawa tauu takk? AHAHA

    BalasHapus
  16. Longat terengganu ar bestt ! pergh, lagi tak paham satu patah haram pon ! T_______________T

    BalasHapus
  17. @Nur Adlina

    tak best lah tak best lah terengganu *habis mrh semua org trngganu ni HAHA

    BalasHapus
  18. Salam ziarah daripada Tokabaut... "Gosip Bola Terbaik" =)

    BalasHapus
  19. den oghang nogori...den banggo dongan loghat n9 den ni ha... =) idop n9!!

    BalasHapus
  20. @Liyanaa.

    jawa?..tawuu..tapy nk ckp xpandae sgt..kalo dgr owg ckp kire paham laa..
    :P

    BalasHapus
  21. @adrina sidek


    HA HA HA den pun samo walaupun tak reti nak kecek (?) nogori pun bangga jgk. hobin jangg hobinn ;p GAGAGA

    BalasHapus
  22. den org nogoghi..kot kat karpet GB yg speaking nogoghi, den la tu..
    bahaso nogoghi bakal jadi bahaso perantaraan dunio x lamo laie..jd, blaja2 la speaking nogoghi yo..kih3..

    BalasHapus
  23. aku org nogori pon berguling baca karangan ni..mintak izin amik karangan ni ye...nak buat entry blog aku..

    BalasHapus

Terima kasih kerana membaca

Mari luahkan isi hati anda juga :)

1. Jangan emosi sangat tau.

2. Luahkan dengan nada comel.

Loading

Tumit

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

 Subscribe in a reader

ping blog
BUAT DUIT DENGAN CHURPCHURP
tak ada blog pun boleh dapat duit dari internet ! guna lah facebook dan twitter anda. MORE here !