Sabtu, Mei 08, 2010

Selamat Hari Ibu Puan Salmiah I ♥ U.




Bila dahaga, yang susukan aku.... mak
Bila lapar, yang suapkan aku.... mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....mak

Bila bangun tidur, aku cari.... mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....mak
Bila nak bermanja, aku dekati.... mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku.... mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang tenangkan aku.... mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan .... mak
Bila sedih, aku mesti talipon.... mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..mak
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
Kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk..... mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku... mak
Yang selalu puji aku.... mak
Yang selalu nasihat aku.... mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....

Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari.... mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada.... mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat.... emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....mak

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”

Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon mak

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah"

Berderai air mata jika kita mendengarnya.......

Tapi kalau mak sudah tiada..........
MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT...

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
Berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....
Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya....
Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.

Kos upah membantu ibu:
1) Tolong pergi kedai : RM 4.00
2) Tolong jaga adik : RM 4..00
3) Tolong buang sampah : RM 1.00
4) Tolong kemas bilik : RM 2.00
5) Tolong siram bunga : RM 3.00
6) Tolong sapu sampah : RM 3.00
Jumlah : RM 17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh si ibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata, "Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

T__________________________________T

baca banyak kali pun boleh nangis.

20 komentar:

  1. baca banyak kali pun walau berulang ulang mesti nangis juga. sambil tgk tv3 skrg T___________R

    BalasHapus
  2. eh byk sgt. tak baca smpai abis pn. apa pn, selamat hari ibu. haha

    BalasHapus
  3. salam buat mak...ibu...ummi...bonda...amma...mama...mummy...

    BalasHapus
  4. Okay nak nangis T___________________T

    BalasHapus
  5. Okay nak nangis T_____________T

    BalasHapus
  6. saya pernah membaca cerita upah-upah tuh!!!

    nice entri anyway~

    BalasHapus
  7. wahhh~
    tharu nyeee~huhuhu
    nice2!!
    ag2 bab upah tuh~hehehe

    BalasHapus
  8. selamat hari mama, aunty salmiah (nama sama dengan bakal mertua i) hehehe. aunty ingat saya lagi takkkk? :P kalau tak ingat tanya chibi tauuu

    BalasHapus
  9. selamat hari ibu kepada mak saya . halalkan makan dan minum saya. sorry kalo tinggikan suara. saya sayang mak saya.

    BalasHapus
  10. asalkan Hari ibu jewk..mesti kuar cite ni...cube kuarkan cite ni tiap2 ari...sedar tak anak2 sekarang ni... *ceh..cakap cam bagus..* haha =P

    BalasHapus
  11. nama mak saya salmiah juge...selamat hari ibu mak... :)

    BalasHapus
  12. tersentak bila baca pasal minta upah tu,sy penah mintak upah kt mk sy tapi dia asik bagi je...iskk3

    BalasHapus
  13. ok..memang da byk kli juga aku bc entri mcm ini..tp.stil ase sdey juga wey..T_T

    p/s : izinkan aku linkkan entri niey kt blog aku ekk..makaseh..;)

    BalasHapus
  14. selamat hari ibu cik salmiah! comei lg mcm anaknya ye..ke mana tumpah kuahnya kan.. :)

    BalasHapus
  15. baca entry ni sambil tgk drama smlm, mmg tak ckup tisu

    BalasHapus
  16. hu .sgt sedih .byk kali baca pun sme jgk tetap sedih .mak 'saya sayangkan mak'
    nice post oky :))

    BalasHapus
  17. wuwuwuw.. i love my mommy. sgt besar pengorbanan dan jasa seorang ibu..

    BalasHapus
  18. i love my emak sangat byk T_T and i tahu u guys pn sayang emak sangat sangat ketat kan? T_T

    BalasHapus

Terima kasih kerana membaca

Mari luahkan isi hati anda juga :)

1. Jangan emosi sangat tau.

2. Luahkan dengan nada comel.

Loading