Rabu, Juli 07, 2010

Cara pasang social button untuk Blogspot.

Selamat Petang.

signup twitter dan churp churp untuk bukan bloggers. anda boleh earn duit dari bertwitter dan berfacebook je ! ;p

YEY, sekarang blogspot dah semakin menarik lepas sahaja keluar template designer terus sahja ada butang sharing pulak dah, menarik atau tidak? bagi saya menarikkkkk sangat sebab senang saya nak tolong promote kan blog baru sebulan Galeri Cekodok Ikan yang baru ada beberapa follower, Terima kasih kepada siapa yang follow hee.

Galeri

Okay jom pasang butang kongsi pada blogspot.

Pertama.
Login ke dashboard anda
Social Button Tutorial

Kedua.
Picit Design > Page Element > Picit butang Edit di dalam edit post
Ketiga.
Tick butang "Show Shares Button" Anda boleh suka hati hendak drop dia dekat mana, and SAVE.
Lepas tu dah boleh bergembira lah dengan button share anda. kawan kawan yang suka entry itu boleh memilih samaada hendak share menggunakan email, blogger, twitter ( url anda dipendekkan goo.gl) facebook ( macam button share yang saya ajarin dulu LOL ) and google Buzz.

Kadang kadang, sesetengah template menyebabkan button ini tidak keluar, contoh macam template blog saya (T_T), jadi solution dia adalah.

Pertama.
Picit edit html > tick dekat 'Expand Widget Templates'
Kedua.

Cari code di bawah.
<p class='post-footer-line post-footer-line-3'>
atau
<div class='post-footer-line post-footer-line-3'>
Or if bukan code antara di atas, ambil code ini
<data:post.body/>
Ketiga.

Masukkan di bawah code kedua.
<div class='post-share-buttons'>
<b:include data='post' name='shareButtons'/>
</div>
SAVE.

// Credit Here.

and lagi satu kadang kadang saya emosi bila tengok orang buat tutorial dengan niat untuk bagi tunjuk ajar kepada orang lain kemudian saya perasan sendiri dalam hati cakap macam ini tutorial aku buat tapi kenapa tak ada link :( bukan apa, kalau betul dia buat tutorial refer blog saya, link lh blog saya supaya saya terasa terharu . bukan apa, awak boleh dikategorikan mengkopi pes entry orang lain tanpa pengetahuan tuan penulis itu. T_______T .

13 komentar:

  1. sy buat tutorial awak.. dan saye link blog awak.. mekasih yiyin...

    BalasHapus
  2. @nurull

    HAHAHA ayat tu saya tujukan dekat orang yang buat tutorial dan ajar orang lain :P

    BalasHapus
  3. liyana, i nak buat tutorial ni. nnt i link okey! :)

    BalasHapus
  4. i da buat cara kena godek coding tu.die duduk kat ayat last entry i. mcm tak cun je. nak letak kat tepi title mcm mana? :)

    BalasHapus
  5. akak sayer wat x jd..btw sy x phm nk paste dkt code yg kedua???code yg maner???/

    BalasHapus

Terima kasih kerana membaca

Mari luahkan isi hati anda juga :)

1. Jangan emosi sangat tau.

2. Luahkan dengan nada comel.

Loading

Tumit

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

 Subscribe in a reader

ping blog
BUAT DUIT DENGAN CHURPCHURP
tak ada blog pun boleh dapat duit dari internet ! guna lah facebook dan twitter anda. MORE here !