Senin, Juli 18, 2016

Eczema : kesan steroid pada kulit

Sejak menjadi seorang emak ni kita memang paling risau bila anak naik ruam sampai kulit menggelupas merah dia pun naik tak selesa kita yang tengok ni pun tak selesa. Paling risau kalau dia ada eczema sebab aku dengan suami takde masalah eczema tapi adik ipar aku ada eczema yg agak teru. Sekarang dia dah 16 tahun . Sedih tengok kene guna ubat steroid tu pastu nak makan seafood pun takut T.T

Masa ni risau sangat bawa dia pergi jumpa PAED, mmg dorang bg ubat base steroid la. Pegi sana je RM100. Tapi Sampai skrg ubat tu banyak lagi. Aku pakai sikit je sbb suami bising masa tu aku taknak letak tapi alhamdullilah ruam dia tu tak melarat and sekarang bebas ruam panas. Moga kulit dia kuat mcm kulit emak dan bapak dia huhuhu

So kita dah dapat keizinan untuk share pengalaman akak ni yang mempunyai masalah eczema sejak berumur 4 tahun sehingga lah dewasa :(


Assalamualaikum...tergerak hati nak bercerita pasal kisah saya kat sini untuk rujukan parents atau sesiapa yang ingin tahu pasal apa yang steroid dah lakukan pada diri saya sebab tgk..banyak lg parents dan org kat sini still recommend steroid untuk rawatan mereka...

Seingat saya,saya memang ada ekzema dari 4 tahun...time ni dah tepek dgn cream putih dlm bkas bulat tu...n umur 6 tahun saya tibe tibe kene asma...boleh kata every month kene hospital amek gas....benda tu berterusan sampai umur 10 tahun....time tu ekzema still ada  tp berkurang,bila asma da baik ekzema menjadi jadi....n yes memang pernah try cara tradisional tp taktahu plak tu healing crisis jd ingat xserasi...

start sekolah menengah ekzema still xelok...try pergi hospital doktor pakar time form 2...dia beri ubat steroid n yes baik,elok,kulit bersih tp kene consume ubat memanjang,kalau stop lg terok jd..bila kat kolej pergi lg sekali ntuk dptkan ubat sbb tgk xbaik baik n time tu trok sgt,ubat selalu mkn dh xjln...n yes macamnila ubat yang doktor bg(seperti dlm gmbr tahun 2012)....dekat rm700++ kene....kalau tgk btul btul status saya,saya mg xske amek ubat byk tp time tu kunun "nak sihat",jd ikutla ckp doktor pdhal kwn dah nasihat dah...hmm

yes betul,saya xtipu....kulit saya bersih,cantik,putih kemerahan dan gebu org kata...org puji kulit saya cantik,sbb merah putih mcm chibi maruko chan tp hakikatnya saya kenela bergantung dengan ubat ubat ni....pernah saya stop?pernah....stop jadi apa?jadi teruk,garu mcm monyet org kata,bila ubat habis kene renew kene renew...buat perabih duit makpak ja...sampai kdg nk nanges tgk org enjoy takda tgaru garu ke apa bila peluh main lecak mkn seafood tp saya???boleh buat semua tu tp ubat jd peneman setia...smp satu tahap saya nmpk pelipat saya dah mcm org tua,leher kaki hitam berparut...sedih sbb terpaksa pasrah konon nasib saya memang mcmni smp mati

sampaila tibe tibe anak buah saya kene psoriasis tahun 2012 lepas cucuk vaksin...kakak n abg ipar saya sekali je bubuh steroid...lpastu dorg jumpe pasal keburukan steroid ni..diorg stop steroid n gne natural ways..mule mule jadi teruk,semua orang mrhkan dia termasuk saya sebab konon faham perasaan orang yang duk tergaru garu ni...diorang still gune natural ways..diet n pemakanan yang betul..sampaila tiba tiba saya terjumpa pasal cara natural untuk sembuh n pasal kesan steroid untuk ekzema

sebaik dapat tahu pasal kesan steroid pada penyakit kulit ni,terus saya nekad stop dan support kakak saya,dia bersyukur sebab katanya doa dia terjawab oleh Allah untuk gerakkan hati saya...Alhamdulillah..saya ubah pemakanan saya,saya berpantang saya consume ubat homeopathy.memang teruk saya kene healing crisis sebab saya stop 100% steroid n terus ke natural(walaupun sbenarnya kene slow slow stop steroid hakikatnya),malam malam saya garu garu,kulit merah terbakar,mandi pun nanges nanges tahan pedih,kulit kering berterabur sana sini,time malamla waktu paling menakutkan untuk saya sebab waktu ni memang aktif gatal dia...lepastu saya pergi try buat blood test teruk result saya sampai orang tu cakap"i xpernah jumpe result allergy test orang macmni"...dalam hati saya biarla teruk dulu drpd kene bergantung pd ubat..,saya nak pulih saya nak sembuh...saya nak mcm org lain....nak aktif bersukan,nak berlumpur nak makan seafood nak bela kucing...saya taknak ubat dah...saya nak kulit cantik tnpa perlu bergantung pada ubat...

yes,tangan saya berkedut mcm org tua time tu pdhal umur baru 19 waktu tu....org kata kata saya"dahla tangan macam org tua",ada yg housemate saya dia bw kucing dlm rumah,saya ckp saya xle ada kucing,saya tunjuk result kat dia,dia tulis kat twitter dia"haih taktaula nak kesian ke nak gelak bila dia tnjuk psl penyakit dia"...tp saya redha,biarla org cakap apa,saya taknak doakan diorg kene juga mcm saya sbb saya tahu azabnya sakit ni...niat saya nak sembuh untuk memudahkan urusan saya,mudahkan melakukan kerja kerja rumah untuk parents saya,cuci pinggan kemas rumah semua...

skrg da 22 saya masih dalam proses pemulihan tapi lagi better dari sebelum ni,kulit muka dah bersih sebab kurg tepek steroid sebelum ni,tinggal kaki dan tangan je,bdn alhamdulillah takda...anak buah saya Alhamdulillah dah sihat mcm dalam gambar tu...kalau dulu selalu merengek nangis melepet kat mak dia tp skrg dia dah boleh makan seafood,ayam,telur semua,buas,nakal suke buli saya hehe!Alhamdulillah....

sekarang saya banyak share pasal maklumat ni kat orang ramai..smp org ingt sy nk jual produk pula hehe
saya share sebab saya kalau boleh taknak sesiapa lalui apa saya lalui sekarang ni....tak kisahla untuk parents yang ada anak ekzema or untuk diri anda sendiri,,,steroid will harm u...saya xckp atau anti dengan ubat doktor ye,ada certain case memang kene gne ubat hospital,tp kalau eczema,steroid is not the best choice.now I choose homeopathy instead of steroid cream....biar bersih,detox badan saya,Dan pulih sepenuhnya InshaAllah

n last but not least thankz untuk akak akak admin dan doktor yang aada dalam ni sebab wujudkan group ni dan share info info yang berguna untuk rujukan...files memang tiptop dan berguna sangat....saya waktu mule mule join sini perkara pertama saya buat adalah research...saya baca files files,baca komen komen dan buat rujukan....taktahu apa baru tanya,jawapan saya nak takda dalam group,baru saya tanya...Alhamdulillah takda kene marah mcm org selalu cakp...sepanjang saya baca komen,org org yg selalu ditegur ni mereka yang xbaca files dan yang recommend steroid/chemical cream,mereka ni mrh sbb dah lalui semua ni dan xnk perkara sama berlaku kt org lain...kalau mereka 24jam nk "menyinga",saya rs sayala mangsa paling mudah sbb saya lg muda dr mereka ni tp Alhamdulillah xpernah sekali pun kene mrh sebab ikut guidelines kt sini

saya mungkin takkan cerita pasal baik buruk sesuatu benda kalau bukan atas pengalaman saya sendiri....tapi sebab saya dah lalui sakit pahit,dah try ikut guidelines kat sini sebab tu saya berani bersuara..kalau tak saya takkan buka mulut,mungkin saya akan angkat kaki dr group ni kalau ia tak berlaku kat diri saya sendiri atau apa yg disampaikan xbetul dan salah,mmg saya angkt kaki tp Alhamdulillah banyak perubahan yang baik berlaku kat saya..Alhamdulillah skg umo da 22,  saya doakan semua sembuh cepat dan takkan ada sapa lalui apa saya lalui,amin terima kasih semua :)

Alhamdullilah moga sis suhaini semakin sembuh dan bebas steroid dan eczema insyaAllah boleh makan seafooddddd pasni yay!  Jadi korang kalau ada masalah eczema, or anak korang ada masalah eczema atau adik kakak emak abang jom kita bantu dorangvmerawat eczema dengan cara semulajadi. Jangan lupa join page kumpulan sokongan eczema di facebook dan baca banyak lagi pengalaman ngeri penghidap eczema dan cara mereka merawat diri in natural ways. InsyaAllah setiap sakit ada ubatnya 💕

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Terima kasih kerana membaca

Mari luahkan isi hati anda juga :)

1. Jangan emosi sangat tau.

2. Luahkan dengan nada comel.

Loading

Tumit

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

 Subscribe in a reader

ping blog
BUAT DUIT DENGAN CHURPCHURP
tak ada blog pun boleh dapat duit dari internet ! guna lah facebook dan twitter anda. MORE here !